naar top
Menu
Logo Print
03/01/2019 - FERRE BEYENS

PICK-UPS: WERKPAARDEN

Marktkramers, aannemers, land- en tuinbouwers, loonwerkers, boswachters … Kortweg de moderne ondernemers, die professioneel over extra laadruimte willen beschikken, regelmatig zware aanhangwagens slepen en zo onvervalste 4x4-eigenschappen najagen, kunnen niet omheen de praktische voordelen die moderne pick-ups te bieden hebben. De pick-up, als ideale werkpartner van de groeiende groep van professionele gebruikers, mag - deze intrinsieke pluspunten indachtig - ook de vaandeldrager van de vrijetijdsbesteding genoemd worden. Die (naast) veilige gezinswagen, inzetbare vrijetijdsauto, de robuuste offroadgezel, ideaal voor het slepen van caravan, trailer of boot.Ford F-150

PROFESSIONELE DOELSTELLING

De toenemende pick-uppopulariteit kent - naast de reeds opgesomde pluspunten - nog andere oorzaken. In de eerste plaats kan de pick-up lonken met zijn aantrekkelijk fiscale regime, waarover verder meer. Komt daarbij dat 4x4-liefhebbers - en die zijn er nog steeds - door marketeers werden gedwongen om hun heil steeds vaker in de pick-upmarkt te zoeken. Diezelfde marketeers zijn er - en dat is jammer voor de 4x4-rijder - in geslaagd om accenten te verleggen. Waarna het aanvankelijk als vrijetijdsvoertuig geïntroduceerde SUV-concept alsmaar minder 4x4 werd en steeds omvangrijker luxe- en lifestyleproporties ging aannemen. Resultaat: de meeste SUV's die vandaag in de showrooms staan, hebben geen vierwielaandrijving. En … als ze die 4x4-techniek al zouden hebben, mankeert het hun gegarandeerd aan deugdelijke offroadcapaciteiten. Bovendien werden die luxueuze SUV's te duur en/of te luxueus om als werkpartner met fatsoenlijke offroadkarakteristieken te worden ingezet.

Wat niet wil zeggen dat het in de hedendaagse pick-upmarkt aan luxe zou ontbreken. Constructeurs introduceren de nodige uitrustingen en accessoires die hun pick-ups aantrekkelijker en tot een onvervalst lifestyleproduct doen uitgroeien. En wat luxe betreft: we zien vandaag nieuwe pick-ups op de markt verschijnen die - jawel - comfort, uitrusting, actieve en passieve veiligheid meekrijgen die zich volstrekt evenwaardig tonen aan een moderne personenwagen. Wat uiteraard een weerslag kent op het prijskaartje. Maar … ondanks die toenemende luxe blijft de pick-up de ideale werkpartner voor een grote groep professionele gebruikers. Dat blijkt uit de verkoopstatistieken: acht op de tien pick-ups worden door vaklui ingezet.

FISCAAL AANTREKKELIJK

SplashDe verkoop van pick-ups kent een steile opmars. Die verkoop is in ons land in tien jaar verdubbeld en vertegenwoordigt zowat 10% van de verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen. Dat die pick-uppopulariteit groeiende is, kan nauwelijks verbazen. Vooreerst wordt het aantal te koop aangeboden modellen met de dag groter en bovendien geniet dit voertuigtype een aantrekkelijk fiscaal regime. Want een pick-up wordt fiscaal-technisch identiek behandeld als een lichte bedrijfswagen. Een pick-up wordt fiscaal trouwens gedefinieerd als lichte vrachtauto, een voertuig dat werd ontworpen en gebouwd om goederen te transporteren waarvan de toegelaten massa niet meer bedraagt dan 3.500 kg.

Een voertuig dus waarvoor BelgieĢˆ een gunstiger fiscaal statuut hanteert dan voor personenwagens. Omdat de fiscale regelgeving ook bepaalt op welke manier de laadruimte afgesloten moet zijn van de passagiersruimte en hoe aan bepaalde verhoudingen voldaan moet worden (verhouding van de lengte van de laadruimte/wielbasis), vallen de meeste monovolumes, terreinwagens, SUV's (taxatietechnisch) buiten de beschouwing van lichte vrachtauto. Voor pick-ups (als wettelijk erkende lichte vrachtauto) dient dus enkel verkeersbelasting betaald te worden in functie van maximaal toegelaten massa (MTM). Bovendien zijn zowel btw als kosten voor professioneel gebruik voor 100% aftrekbaar. Dus: geen BIV, veel lagere verkeersbelasting, 100% aftrekbare kosten voor professioneel gebruik, recht op degressieve of versnelde afschrijving, btw volledig aftrekbaar en - niet onbelangrijk voor eenmanszaken - recht op investeringsaftrek.

MARKTEVOLUTIE

Het wordt vaak vergeten, maar de best verkochte auto wereldwijd is nog altijd een pick-up: de Ford F-150. Een succes dat vooral op de Noord-Amerikaanse markt wordt geboekt. In onze contreien genoot 's werelds best verkochte carrosserie-uitvoering - zijnde de open bestelwagen - aanvankelijk minder succes en het openbreken van die markt verliep slechts moeizaam. Even leek het erop dat de Japanse constructeurs het Europese pick-uprijk zouden domineren. Tot voor een jaar of tien domineerden de Japanse constructeurs de stilaan groeiende Europese pick-upmarkt. Nu zowat ieder merk een pick-up in zijn catalogus heeft of weldra zal hebben, is daar verandering in gebracht. We zien alsmaar meer nieuwkomers opdagen. Recent nog: Renault met de Alaskan en Fiat met de Fullback. Beide zijn technische afgeleiden van een oerdegelijke Japanse basis: respectievelijk de Nissan Navara en de Mitsubishi L200.

De pick-uppopulariteit dient ook toegeschreven te worden aan het feit dat de constructeurs dit product aanzienlijk lieten evolueren en de gamma's lieten uitbreiden. Het kan niet ontkend worden dat de pick-up in een korte tijdspanne ingrijpend is gewijzigd. Zoals eerder gesteld is de moderne pick-up bedacht met eenzelfde graad van comfort, identieke uitrusting en dito veiligheid waarmee een moderne personenwagen vandaag in het verkeer wordt gezet.

VW AmarokPick-ups gaan zo meer thuishoren in het luxesegment. Kijk maar naar de Mercedes-Benz X-Klasse die eveneens gebaseerd is op de Nissan Navara en de Renault Alaskan, maar waarvan chassis, interieur en koetswerkdesign door Das Haus worden aangepast.

Toch blijft deze luxueuze pick-upevolutie - meer dan ooit bij SUV's het geval is geweest - oog hebben voor het gegeven dat een pick-up in de eerste plaats zijn professionele doelstellingen moet waarmaken. Met nadruk op laadvermogen, trekkracht en degelijke 4x4-eigenschappen om bv. een aanhangwagen ordentelijk over een moeilijk te berijden ondergrond te kunnen verslepen. De meeste pick-ups blijven zo gecommercialiseerd met een manueel in te schakelen vierwielaandrijving, al dan niet elektronisch gecontroleerd. Aanvullend wordt daarbij voorzien in low-range 4x4 transmissies en de bijhorende differentieelvergrendelingen om de offroadcapaciteiten te verhogen.

MOEILIJKE KEUZE

Gamma-uitbreidingen, meer luxe, meer veiligheid, meer modellen, meerdere motoren, transmissies … een moeilijke keuze. Want er is voldoende aanbod in modellen met open laadbak die perfect als ideale werkpartner ingezet kunnen worden. Voldoende keuze ook van 'kleine trucks' die de vrijetijdsrijder meer kunnen bieden dan een naar prijs vergelijkbare SUV. Bij het kiezen van een pick-up wordt men - veel meer dan met gewone bestelwagens - met een bijkomende vraag geconfronteerd. Tenminste indien men echt wil weten welke merktechnologie exact wordt aangekocht. Want een Frans, Italiaans of Duits model kan heel veel Japanse genetica in zich hebben. Wat op zich ook weer geen nadeel hoeft te zijn.

KOETSWERKUITVOERINGEN

Een pick-up is dus een carrosserieconcept van een open bestelwagen of minitruck, bestaande uit een bestuurders- en passagiersgedeelte (cabine) en de open laadbak. We onderscheiden modellen met een enkele cabine of met dubbele cabine. In het laatste geval krijgen de achterpassagiers via de achterdeuren toegang tot de achterste zitplaatsen. Er zijn ook modellen op de markt met verlengde enkele cabine, waarbij de stoelen op de tweede zitrij bereikbaar zijn via de bestuurdersdeur. In de enkele cabine kunnen naast de bestuurder ten hoogte twee passagiers plaatsnemen. Pick-ups met verlengde of dubbele cabine kunnen naast de bestuurder tot maximum 6 passagiers meenemen. De open laadbak kan voorzien worden van een afdekzeil, een plat deksel of een verhoogde opbouw.

 

MERKEN PICK-UPS

  • CHEVROLET
  • DACIA
  • FIAT
  • FORD
  • FUSO
  • GMC
  • HYUNDAI
  • ISUZU
  • MAZDA
  • MERCEDES-BENZ
  • MITSUBISHI
  • NISSAN
  • RAM
  • RENAULT
  • SSANGYONG
  • TOYOTA
  • VOLKSWAGEN